Der er rigelige biogasressourcer, og det er oplagt at køre på biogas frem for diesel, indtil ellastbilerne kan tage over, lød budskabet fra direktør Frank Rosager, Biogas Danmark, ved webinar om biogas til tung transport.
Det bliver en enorm opgave at gennemføre en grøn omstilling af den tunge transport, og man er ikke kommet særlig langt. Der er masser af bæredygtige ressourcer til biogasproduktion i Danmark, og derfor er det oplagt at lade biogassen bidrage så meget som muligt, indtil ellastbilerne bliver klar til at tage over.
Sådan lød budskabet fra direktør Frank Rosager, Biogas Danmark, ved et webinar om biogas til transport, som var arrangeret i et samarbejde mellem DTL – Danske Vognmænd og Biogas Danmark den 23. juni.
Frank Rosager præsenterede en figur, der illustrerer, hvor stor udfordringen i den tunge transport egentlig er.
– Figuren er beregnet på basis af både last- og varebiler i Danmark. Den viser, at hvis vi skal nå målet i 2050, så er der brug for kombinerede løsninger, hvor biogas helt klart er en af dem. Det er noget man har set i udlandet, hvor man fremmer gas og biogas især til den tunge transport, sagde Frank Rosager
Frank Rosager forklarede, at den grønne kurve viser en situation, hvor 30 procent af nybilsalget af vare- og lastbiler er gasdrevne køretøjer fra næste år, hvilket vil medføre, at de gasdrevne køretøjer udgør cirka 30 procent i 2030. Derefter skal 30 procent af nybilsalget fortsat være gasdrevne køretøjer for at fastholde niveauet på 30 procent.
Udviklingen i den blå kurve forudsætter, at eldrevne vare- og lastbiler udgør 30 procent af nybilsalget fra 2025 og stiger til 70 procent i 2040.
– Nogle mener, at vi ikke skal bruge biogas til transport, men så kommer vi jo til at mangle den grønne del af denne kurve, og så skal man jo på 60 procent af nybilsalget på ellastbiler allerede her fra starten, og man skal op på 100 procent fra 2040. Det ser meget svært ud nu, og derfor er biogas en løsning – i hvert fald indtil man ved, at el kan tage over. Selv om biogas dækker 30 procent af den tunge transport, så er der stadig masser af dieselbiler, der skal omstilles, inden man måske skal stille væk fra biogas igen. Så der er ikke noget forgjort ved at lægge ud med biogassen, sagde Frank Rosager.
Biogaspotentialet er større end behovet
Han understregede, at biogaspotentialet er rigeligt stort til at kunne dække en væsentlig del af energiforbruget i den tunge transport, samtidig med at energisektor og industri får de mængder biogas, der er behov for til den grønne omstilling.
– Det indenlandske potentiale er markant større end det forbrug man forventer, konstaterede han.
”Put el på gasmotoren”
Desuden pegede han på, at biogas rummer et stort potentiale for produktion af Power-to-X brændstoffet elektrometan. Biogas indeholder CO2, og før biogassen sendes ind i gasnettet, sorteres CO2’en fra. I dag bruges CO2’en ikke, men den rummer et stort potentiale for produktion af elektrometan, der kan fremstilles ved at kombinere den med brint, som fremstilles ved elektrolyse med billig grøn strøm.
– Det vil sige, at i fremtiden får man faktisk mulighed for at komme el på sin gasmotor. Da CO2 fra biogas er billig, kunne det blive noget af det, der først kommer for at få el ind i transporten, forklarede Frank Rosager.
Gør noget ved afgifter på biogas uden støtte
Det er jævnligt et kritikpunkt i forhold til biogassen, at biogasproduktionen modtager alt for meget støtte. Biogas har fået en del støtte, men støtten bliver fortsat mindre i og med at produktionsomkostningerne falder, og efterspørgslen på oprindelsesgarantier for biogas stiger.
Samtidig forklarede Frank Rosager, at biogas til den tunge transport kan være konkurrencedygtig uden støtte, hvis blot et CO2-fortrængningskrav i transportsektoren er tilstrækkeligt højt – eller hvis der bliver gjort noget ved afgifterne på biogas til transport.
– Det er sådan, at biogas beskattes 20-25 procent højere end kørsel på diesel for en vognmand, der jo altid kører fra A til B. Det skyldes, at afgifterne er per energienhed og ikke i forhold til CO2-indholdet.
Så havde man fokuseret afgifterne på CO2-indholdet, var det en anden løsning – ellers kunne vi ønske en ligestilling, så en vognmand ikke bliver brandbeskattet for at skifte fra diesel til biogas, sagde Frank Rosager.
Fra næste år gælder et nyt CO2-fortrængningskrav. I den forbindelse har man lagt fast, at transportsektoren ikke kan bruge biogas, der har fået støtte.
– Når man så ikke længere får støtte til den biogas, der bruges til transporten, så burde man gøre noget ved strafafgifterne. Argumenterne for ikke at røre ved afgifterne på biogas til transport, har jo været, at biogassen fik støtte, sagde Frank Rosager og tilføjede, at en ændring af afgifterne kan medvirke til at give en betydelig ekstra biogasproduktion udover den biogas, der modtager støtte i de kommende år.