En forøgelse af dieselafgiften får ikke Danmark i mål i 2025, fordi både skærpede tyske klimakrav og CO2- afgifter øger den danske grænsehandel med benzin og diesel. Derfor er det vigtigt, at regeringen holder fast i et ambitiøst CO2-fortrængningskrav alle år frem mod 2030 baseret på Power-to-X og anden generations biobrændstoffer, lyder budskabet fra Biogas Danmark.
PRESSEMEDDELELSE – En forøgelse af dieselafgiften bliver delvist spist op af skærpede klimakrav i Tyskland. Både regeringen, oppositionen og de grønne organisationer er opmærksomme på stigende dieselafgifter i Tyskland, men kun de færreste ved tilsyneladende, at Tyskland samtidig øger CO2-fortrængningskravet markant mere end Danmark. Det betyder endnu højere brændstofpriser i Tyskland og dermed øget salg af diesel og benzin på den danske side af grænsen – en effekt der kun kan modvirkes af et ambitiøst CO2-fortrængningskrav i Danmark, lyder budskabet fra Biogas Danmark.
Danmark bør matche tyske klimakrav til transportsektoren
– Vi er helt enige med regeringen i, at der skal mere til end en forøgelse af dieselafgiften, men det er et spørgsmål, om den foreslåede forhøjelse af CO2-fortrængingskravet vil være nok til, at Danmark når klimamålet i 2025. Vi mener, der skal mere til for at matche de skærpede klimakrav i Tyskland, og samtidig har CO2-fortrængningskravet jo den fordel, at det er lovkrav, der giver en sikker klimaeffekt og grøn omstilling i Danmark, siger Frank Rosager, direktør i Biogas Danmark.
Der forhandles i øjeblikket om en forøgelse af det danske CO2-fortrængningskrav, der skal sikre en klimaeffekt på 0,2 mio. tons CO2. Det svarer til en forøgelse på 0,6 procentpoint. Det skal holdes op mod, at det tyske CO2-fortrængningskrav øges med 2,5 procentpoint i 2025. I Danmark er man ikke opmærksomme på den store stigning i det tyske CO2-fortrængningskrav, som vil øge den danske klimamanko i 2025 på grund af grænsehandel.
Oppositionen har samtidig kritiseret, at forøgelsen af CO2-fortrængningskravet medfører øget anvendelse af fødevarebaserede biobrændstoffer, men det er der en god løsning på ifølge Biogas Danmark.
– Regeringen er opmærksom på udfordringen og har selv spillet ud med et låg over anvendelsen af fødevarebaserede biobrændstoffer for at begrænse disse. Et oplagt kompromis kunne jo være højere ambitioner, så der sikres en større andel af de ikke-fødevarebaserede biobrændstoffer. Markedet kan sagtens levere rigeligt med både biogas og Power-to-X brændstoffer til at dække et øget behov for disse grønne brændstoffer, og det vil give en sikker klimaeffekt i 2025, siger Frank Rosager.
Fjern malplaceret CO2-afgift på ustøttet, CO2-neutral biogas
Samtidig kvitterer han for, at der i forhandlingerne lægges op til, at ejere af biogaslastbiler kompenseres, når den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler træder i kraft 1. januar 2025.
– Det er positivt, at regeringen foreslår en kompensation til ejere af biogaslastbiler, så de får en belønning for at have truffet det grønne valg. I det perspektiv er det særdeles uheldigt, at en forøgelse af energiafgiften på diesel må forventes også at medføre en forøgelse af energiafgiften på biogas – især fordi biogas også som det eneste grønne biobrændstof er pålagt CO2-afgift. Derfor opfordrer vi til, at CO2-neutral ustøttet biogas som minimum fritages for den malplacerede CO2-afgift, siger Frank Rosager.