Nyt dansk anlæg skal levere ustøttet flydende biogas til lastbiler i Tyskland

Ambitiøse klimakrav til den tyske transportsektor er baggrunden for, at danskproduceret biogas nu begynder at blive eksporteret til Tyskland. Det første anlæg blev indviet i Horsens den 26. maj.

Borgmester Peter Sørensen, Horsens Kommune, og administrerende direktør Henrik Laursen, Bigadan, ved indvielsen i Horsens den 26. maj.

Den 26. maj indviede biogasselskabet Bigadan et nyt anlæg, der skal levere flydende biogas til anvendelse som brændstof i lastbiler i Tyskland. Samtidig producerer anlægget flydende, grøn CO2, som forventes anvendt i den den danske fødevaresektor.

– Vi tager hul på en ny æra i dansk biogasproduktion. Med vores nye anlæg har vi udviklet innovative løsninger, der adresserer udfordringerne ved at erstatte fossile brændstoffer med vedvarende energikilder i den tunge transport – det er fantastisk, sagde Henrik Laursen, administrerende direktør i Bigadan, der har investeret et tre-cifret millionbeløb i det nye såkaldte cryogen-anlæg, der blev indviet hos Horsens Bioenergi. 

Anlægget gør biogas flydende med henblik på eksport til anvendelse i gaslastbiler i udlandet – i første omgang Tyskland. Grundlaget for denne eksport af ustøttet flydende biogas er, at Tyskland har skrappe klimakrav til transportsektoren i form af et højt teknologineutralt CO2-fortrængningskrav. Det tyske CO2-fortrængningskravet gør det attraktivt for det tyske marked at købe ustøttet dansk biogas sammen med blandt andet grøn strøm, brint og andre grønne brændstoffer.

Rå biogas udgør cirka to tredjedele metan og en tredjedel biogen CO2. Derfor udskiller anlægget samtidig biogen CO2, der ligeledes gøres flydende, så det kan afsættes til den danske industri, hvor den blandt andet skal bruges til at forlænge fødevares holdbarhed.

Anlægget i Horsens er det første skridt imod at realisere en CO2-reduktion på 100.000 tons om året til det tyske marked og er det første anlæg ud af flere planlagte anlæg i Bigadans regi.

– Vi har kunder, der efterspørger både flydende bio-metan og bio-CO2, som er produceret direkte af biogassen fra vores biogasanlæg og det er vi super stolte af at kunne levere, sagde Henrik Laursen ved indvielsen.

Store perspektiver i biogas til transport

Bigadans selskab Bioman forsyner i dag med sine fire gastankstationer rundt om i landet, biogas til over 100 gaslastbiler. Betingelserne for at kunne levere biogas til den tunge transport syd for grænsen, kræver at den gøres flydende og derfor var der ikke langt fra tanke til handling, da Bigadan kunne se at der var stor efterspørgsel syd for grænsen.

I brancheforeningen Biogas Danmark ser man meget positivt på de store perspektiver.

– Dette anlæg er et vigtigt skridt til at gøre biogassen anvendelig til de tunge lastbiler, der behøver lang rækkevidde. Det er et innovationsløft indenfor biogasbranchen, som virkeliggøres af gode rammevilkår for grøn omstilling i vores nabolande, sagde Frank Rosager, der er direktør Biogas Danmark.

I forbindelse med indvielsen blev der udstillet en lastbil, der kan anvende flydende biogas til tunge transporter med en rækkevidde på mere end 1.500 kilometer på en optankning.

Fakta:

  • Biogas består af ca. 60% biometan og ca. 40% CO2.
  • Biometan er et biobrændstof, der kan erstatte fossile bræn.dstoffer i transporten.
  • Biometan bliver anset som et CO2-neutralt brændstof, når den laves på husdyrgødning, bioaffald og halm.
  • Den flydende CO2 fra Cryogen-anlægget kommer Nippon Gases til at aftage, der i dag bl.a. producerer, sælger og distribuerer industrigasser, levnedsmiddelgasser m.m. samt flydende CO2 og tøris.
  • Det bliver den tyske tankstationskæde ViGo Bioenergy, der skal aftage Bigadans flydende bio-metan til deres 24 gastankanlæg i Tyskland.
  • Nedkølet Bio-CO2’en kan anvendes bl.a. til at køle fødevarer, forlænge fødevarernes holdbarhed, lave nye bæredygtige brændstoffer som e-diesel og e-benzin.
  • Der skal ca. 75 køer til at holde en lastbil kørende om året.
  • Danmark har et enormt biogaspotentiale og kan producere ca. 3 gange så meget biogas, end vi skal bruge i fremtiden.
  • Flydende biometan giver lastbiler en stor rækkevidde på op mod 2.000 km pr. optankning, hvilket er grunden til, at det flydende grønne biobrændstof er så eftertragtet.
  • Den danske biogasbranche kan omstille 50% af de danske lastbiler til CO2-neutral transport i 2030, hvilket kun kræver ca. 10% af potentialet i DK.

Kontaktpersoner i Biogas Danmark

Direktør

Frank Rosager

+45 4055 1014

fr@biogas.dk

Public Affairs chef

Esben Tranholm Nielsen

+45 5127 0139

estn@biogas.dk

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder, debatindlæg, arrangementer og viden direkte i indbakken.