Manglende global aftale viser behov for grøn handling

Den internationale søfartssektor har ikke formået at nå til enighed om en global klimaaftale, der skal sætte retningen for reduktion af CO₂-udledninger fra skibsfarten. Det understreger behovet for, at både EU og Danmark går forrest og skaber de rammer, der kan accelerere udviklingen af grønne brændstoffer – herunder biogas, der allerede i dag kan levere klimaneutral energi til skibsfarten.

”Selvom IMO endnu ikke er blevet enige, er det tydeligt, at fremtidens skibsfart skal være grøn. Biogas – særligt LBG – kan bruges i de skibe, der allerede sejler på LNG i dag. Det gør biogas til en realistisk og hurtig vej til CO₂-reduktioner, mens verden venter på de store internationale beslutninger,” siger Lars Kaspersen, adm. direktør i Biogas Danmark.

Biogasmarkedet i Europa er allerede i bevægelse uden en IMO-aftale. Rederier som Hapag-Lloyd og Shell Energy har netop indgået flerårige aftaler om levering af flydende biogas, og svenske Furetank har ligeledes sikret store mængder til hele deres EU-baserede flåde.

Biogas Danmark peger derfor på, at der ikke er tid til at vente på globale aftaler. Biogas kan gøres flydende og anvendes direkte som grønt brændstof i eksisterende LNG-skibe – uden behov for ny teknologi eller omfattende infrastruktur. Gennem et certifikatmarked kan brugen af LBG dokumenteres og spores, hvilket sikrer troværdighed og gennemsigtighed i omstillingen af skibstransporten. Samtidig gør certifikaterne det muligt at handle biogas på tværs af landegrænser.

”Biogas er en moden, dokumenteret og cirkulær løsning, der både reducerer udledninger og styrker forsyningssikkerheden. Danmark kan vise resten af verden, hvordan grønne brændstoffer kan skaleres her og nu,” siger Lars Kaspersen.

Danmark er allerede blandt verdens førende lande, når det gælder biogasproduktion, teknologi og knowhow indenfor biogas.

”Manglen på global enighed bør være et wakeup call. Hvis vi vil have grøn skibsfart, må vi handle nu – og udnytte de løsninger, der allerede findes. Biogassen er den oplagte løsning,” siger Lars Kaspersen.